zondag, 21 oktober 2018

Duurzaamheid

Voedselverspilling

Nederlanders verspillen gemiddeld 41 kilo eten per persoon per jaar aan vast voedsel.

Wanneer je dit probeert terug te dringen dan heeft dit positieve invloed op onder andere milieu en portemonnee. Consumenten in Nederland kunnen namelijk hun milieu-impact tot wel 14% verlagen en door geen voedsel te verspillen kun je bovendien zo’n € 145,- per persoon per jaar besparen (voedingscentrum, 2018).

 Buitenbeentjes, wat zijn dat?

Verschillende supermarkten verkopen buitenbeentjes. Dit zijn diverse soorten groente en fruit die er net even anders uitzien dan je normaal gewend bent. Denk aan een andere vorm, kleur of met lichte schade door bijvoorbeeld hagel. Prima om te eten, maar mensen laten ze vaak liggen als ze worden aangeboden tussen hun knappe broertjes en zusjes. Ze worden daarom apart verkocht tegen een voordelig tarief. De kwaliteit en smaak zijn hetzelfde, alleen te koop voor een voordeliger tarief!

Een leuk initiatief is bijvoorbeeld kromkommer, https://www.kromkommer.com/.

Hier worden met buitenbeentjes groente diverse lekker soepen gemaakt. Deze soepen worden verkocht in de supermarkt!

Wat te doen met overrijp fruit?

  • Verwerk het fruit in een smoothie. Bij voorkeur 1 stuk fruit per persoon per smoothie.
  • Maak een bananenbrood met overrijpe bananen. Ideaal om in te vriezen tot dat je er een keer visite op bezoek komt.
  • Vul een kan met water en voeg daar wat fruit aan toe voor een heerlijk smaakje.
  • Fruit dat je op dit moment niet kan gebruiken kan ook makkelijk ingevroren worden en later worden gebruikt in bijvoorbeeld een smoothie. Tip: snij het wel alvast in stukjes, makkelijker te ontdooien.
  • Gebruik het in een dessert. Denk bijvoorbeeld aan warme appel uit de oven met wat kaneel en magere yoghurt/kwark.

Wat te doen met oud brood?

  • Maak er je eigen paneermeel van door het brood langzaam te drogen in de oven en te vermalen.
  • Eet eens een lekkere geroosterde boterham als ontbijt of lunch. Prima te maken van oud brood.
  • Tosti’s kunnen ook goed gemaakt worden van oud brood.
  • Krijgt je eters, trakteer ze eens op een broodpudding.
  • Lekker om te gebruiken als croutons voor in je soep.

Tips om voedselverspilling terug te dringen:

  • Ga naar de supermarkt met een boodschappenlijstje. Mensen die dit doen verspillen minder dan gemiddeld omdat ze geen producten kopen die overbodig zijn en geen impulsieve aankopen doen. Winst voor het milieu, maar ook zeker voor je portemonnee! Met een volle buik naar de supermarkt helpt ook om geen impulsieve aankopen te doen.
  • Maak een weekmenu. Door alvast je maaltijden te plannen voorkom je dat je teveel of producten meeneemt die je uiteindelijk niet gaat gebruiken.
  • Houd een keer bij hoeveel er wordt gegeten en kook in het vervolg afgepast. Dit voorkomt te veel restjes en het weggooien daarvan. Heb je een keer wat meer restjes over, las dan een restjes dag in om het op te eten. Maak gebruik van een keukenweegschaaltje of een handige tool is het eetmaatje van het Voedingscentrum.
  • Producten met een THT, tenminste houdbaar tot, zijn vaak nog lange tijd na het overschrijden van de datum prima te gebruiken. Vooral houdbare voedingsmiddelen, zoals rijst, lenen zich hier goed voor. Verwar de THT- niet met de TGT-datum. TGT staat voor ‘te gebruiken tot’ en die staat op kort houdbare artikelen.
  • Wanneer je in een restaurant niet alles op krijgt vraag dan om een doggy bag. Restaurants gooien anders je restjes weg, neem je het mee dan kan je er op een later moment nog van genieten.
  • Zorg dat je koelkast een temperatuur heeft tussen de 4 – 6 graden. Zo blijf je eten langer goed.

Vlees

Waarom wat minder vaak vlees eten?

Ook in de schijf van 5 wordt tegenwoordig geadviseerd om wekelijks 1 dag vegetarisch te eten. Dit met het oog op de belasting die vlees op het milieu en je gezondheid levert. Je hebt een lager risico op hart- en vaatziekten bij een eetpatroon met minder vlees en méér volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers. Bewerkt en rood vlees kun je beter laten staan. Als je deze vleessoorten eet, loop je meer risico op ziekten zoals (darm)kanker, diabetes type 2 en een beroerte. Bewerkt vlees is vlees dat is behandeld om de smaak of houdbaarheid te beïnvloeden; door te roken, zouten, drogen en/of het toevoegen van conserveringsmiddelen. Van rood vlees (rund, varken, schaap, geit) adviseren we maximaal 300 gram per week te eten (voedingscentrum, 2018).

 Hoeveel vlees per dag is het advies?

Onbewerkt vlees staat in de schijf van vijf, maar het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, inclusief vleeswaren. Denk bijvoorbeeld aan één tartaartje, dit is ongeveer 100 gram. Op de overige twee dagen geldt het advies voor één keer (vette) vis en één keer een vegetarische maaltijd.

Geschikte vleesvervangers

  • Peulvruchten zoals: kikkererwten, linzen, kapucijners, bruine en witte bonen, sojabonen
  • Noten (ongebrand ongezout) zoals: amandelen, hazelnoten, walnoten, paranoten, macademia noten, pecannoten
  • ei
  • Vleesvervangers (100 gram per persoon

Initiatief om minder vlees te nemen:

Meatless monday is een dag die in het leven in geroepen om mensen bewust te maken om één dag in de week geen vlees te eten. Niet alleen vegetariërs, maar ook vleeseters proberen dan één dag geen vlees te eten.

Plastic

Veel van ons plastic afval komt in zee terecht en heeft veel effect op het milieu en het dierenwelzijn.

Door minder afval te producen kan je een steentje bijdragen en het milieu en dierenwelzijn, maar hoe start je daar nu mee?

  • Een goed initiatief van supermarkten zijn de herbruikbare zakjes die je voor een laag bedrag kan aanschaffen. Deze kunnen keer op keer gebruikt worden om groente en fruit in te doen zonder dat je hiervoor een plasticzakje nodig hebt. De herbruikbare zakjes zijn ook nog eens te wassen in de wasmachine.
  • Neem altijd je eigen boodschappentassen of kratjes mee naar de winkel.
  • Kook groot (voordeel) verpakkingen en niet telkens kleine verpakkingen van hetzelfde product.
  • Kook geen water in plastic flessen, maar gebruik hiervoor een navulbare fles zoals een Dopper.
  • Neem je lunch mee in een broodtrommel en gebruik hier geen plasticzakjes voor.

 Seizoensproducten

Voordelen van seizoensproducten zijn:

  • Doordat ze groeien in je eigen omgeving hoeven ze niet op tansport en zijn daarom verser.
  • Je krijgt meer voedingstoffen binnen. Groente en fruit dat van ver komt wordt vroeg geplukt zodat het door kan rijpen en niet bedorven is zodra het hier in de winkels ligt. Groente en fruit uit de buurt wordt lager geoogst en bevat daarom meer vitamines en mineralen.
  • Minder belastend voor het milieu. Doordat er een kort transport traject is en er geen klimaat moet worden nagebootst (kassen warm en licht houden).
  • Producten waar geen tansport of energiekosten bijkomen zijn goedkoper en daarom zijn seizoensproducten een stuk voordeliger voor je portemonnee.
  • Door met het seizoen mee te eten, eet je gevarieerd.