dinsdag, 11 december 2018

Voeding en koolhydraatbeperking

Binnen de praktijk zijn er mogelijkheden tot het volgen van koolhydraatarme voeding. Wij hebben hiervoor de scholing gevolgd van Yvonne Lemmers genaamd: Grip op Koolhydraten (GOK) en de scholing van Harriët Verkoelen (Maat S, M, L).

Het beperken van koolhydraten is geschikt voor mensen die graag wat kilo's kwijt willen raken maar ook voor mensen die zicht niet prettig voelen bij hun huidige voedingspatroon doordat ze weinig energie of een continu hongergevoel hebben. Deze leefstijl kan levenslang worden aangehouden. 

Herken jij jezelf bij de volgende stellingen? Dan is het beperken van koolhydraten wellicht iets voor jou. 

* Je kunt de hele dag door eten
* Je denkt veel aan eten
* Je bord is zo leeg
* Als je begint met het eten van bijvoorbeeld chips of dropjes ben je niet meer te stoppen. iets wat open is, gaat in ieder geval op.
* Je kan het niet houden bij het eten van 1 koekje, maar wilt altijd nog meer koekjes. 
* Je hebt een drang naar eten
* Voor het naar bed gaan moet je eerst nog iets eten
* Je drinkt vaak vruchtensappen, frisdranken of light-dranken
* Je ben een echte brood-eter
* Je eet vaak kauwgom
* Je gebruikt suiker of zoetjes in de koffie/thee
* Je bent vaak moe en futloos
* Je hebt vaak een opgeblazen gevoel in je buik en stoelgangproblemen
* Je hebt een opgeblazen gezicht en onderkin
* Een uur na de maaltijd heb je alweer 'honger'

Juist voor mensen met diabetes kunnen het beperken van koolhydraten een uitkomst zijn. Hierbij is intensieve samenwerking met de praktijkondersteuner van belang. Wij hebben met diverse praktijkondersteuners regelmatig overig, dus ook bij diabetes kunnen wij jou begeleiding bieden. Het is daarbij soms zelfs mogelijk met de medicatie te minderen, of zelfs te stoppen denk hierbij aan zowel insuline als metformine. 

Er hoeft niet apart gekookt te worden voor jezelf ten opzichte van de rest van het gezin en je kan gewoon je portie aardappelen/rijst/pasta eten. Ook is het van belang dat je 1 keer per dag tijdens een koolhydraatrijk moment je portie fruit toevoegt. Fruit bevat namelijk ook koolhydraten (fruitsuikers). 

Wij adviseren dit voedingsprogramma niet te volgen zonder begeleiding van een diëtist. Woon je niet in de buurt van onze locaties, maar wil je toch graag begeleiding hierbij? Dan kunnen de consulten via Skype worden uitgevoerd. 

Wil je meer informatie over dit voedingsadvies of een afspraak maken? Neem dan contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch: 06-23105479. 

Meer informatie over Grip Op Koolhydraten: www.gripopkoolhydraten.nl
Meer informatie over de methode van Harriët Verkoelen: https://www.harrietverkoelen.nl/